2.1- Definició de sociologia, principals
teories i mètode científic sociològic.
La Sociologia (del
llatí socius, socio, i del grec λόγοç, logos) és la ciència social que estudia
els fenòmens col·lectius produïts per l’activitat social dels essers humans
dins del context històric-cultural en el que es troben.
En aquesta ciència
s’utilitzen diverses tècniques d’investigació per analitzar i interpretar des
de diferents perspectives teòriques, les causes, significats i influències
culturals que motiven l’aparició de moltes tendències de comportament en
l’esser humà especialment quan es troben en convivència social i dins d’un
habitat compartit.
Hi ha altres ciències
que també estudien àmbits estudiats per la sociologia, com la economia,
ciències polítiques, antropologia i la psicologia. Els Sociòlegs estudien les
estructures socials (famílies, classes socials, comunitat i poder) i delictes
que influeixen en la societat actual.
La idea principal és
que l’esser humà no actua per les seves pròpies decisions, sinó d’acord amb
influències culturals i històriques, com poden ser els desitjos personals, les
expectatives de la comunitat en la qual conviu, etc. Així, el concepte bàsic de
Sociologia és la interacció social o la resposta entre els individus, ja que en
aquesta interacció es troba el punt inicial per qualsevol relació social. Els
Sociòlegs que estudien aquestes relacions es diuen Microsociòlegs i els que
s’encarreguen d’estudiar relacions més complexes com, les d’un Estat, la
economia i incús les relacions internacionals, reben el nom de Macrosociòlegs.
La sociologia s'ocupa
de temes molt diversos, referents a l'organització dels individus en grups.
Alguns dels temes més rellevants de la recerca sociològica són:
v El cos humà.
v Les diferents edats de l'home: infància, adolescència, joventut,
maduresa i vellesa.
v Comportament col·lectiu.
v Conflicte (criminologia).
v Cultura i arts.
v Desviació.
v Economia.
v Sociologia de l'educació.
v Emocions.
v Relacions interpersonals.
v Sociologia feminista.
v Coneixement i ciència.
v Política.
v Religió.
v Grups i moviments socials.
v Sociobiologia.
La sociologia no es redueix a la recopilació i
exposició de dades empíriques. Aquestes es basen en l'observació però han de
possibilitar les generalitzacions i finalment han d'elaborar teories sobre la
realitat social, que han de sotmetre's a la verificació. En aquesta fase final
poden sorgir altres generalitzacions o bé es pot invalidar tota o part de la
teoria i això ens aboca a caracteritzar la sociologia com una ciència oberta,
no dogmàtica, cumulativa.
Principals teories de sociologia:
Introducció
La Sociologia com a ciència va aparèixer a mitjans del segle XIX, per
estudiar les relacions socials que s’estableixen entre els homes.
Els conflictes socials que es van produir arrel de la revolució industrial
van originar una sèrie de reflexions sobre el comportament humà. Apareixen
varies corrents de pensament, encaminades a donar solució des de el punt de
vista de la sociologia com a ciència.
Diferents corrents:
A) El Positivisme i el Funcionalisme són corrents
que pretenen atenir-se als fets i pren a la ciència experimental com un model
de tota racionalitat. Es el pensament i la filosofia de l’autor Augusto Comte,
te una intenció de reforma social en el context de les conseqüències de la
revolució Francesa. El positivisme consisteix en que cada concepció i
coneixement passa per tres estats: l’estat teològic, l’estat metafísic i
l’estat científic. També va introduir la tesi de la "desconcentració de poders"
en cert sentit d'àmbit regional, que influiria en algunes de les postures
polítiques del Felibritge. En el camp de la sociologia, l'objecte de la qual
seria la investigació dels fenòmens socials ordenada a la instauració d'un nou
ordre.
Vida:
L’autor
Augusto Comte va néixer a l’any 1798 i
va morir l’any 1857. A l’any 1839 va crear el terme “Sociologia” donant lloc a
l’aparició de la sociologia com a ciència independent. Però no va ser reconegut
fins a final del segle XIX.
La
conducte del ser humà no respon a les seves decisions individuals, sinó que
està influenciada per altres variables com la historia, la cultura, les
expectatives socials de la societat donant lloc a una interacció social que
funciona amb unes lleis que la sociologia tracte de descobrir.
Les seves principals obres:
-
Plan des travaux
scientifiques nécessaires pour réorganiser la société (1822).
-
Cours de philosophie
positive (sis volums, 1830-42) Va
ser la seva obra magna.
-
Discours
sur l'esprit positif (1844)
En aquesta obra va
resumir les principals idees de la seva obra, Cours de Philisophie Positive .
-
Système de politique
positive ou Traité de sociologie instituant la Religion de l'Humanité (quatre volums, 1851-54) El record de Clotilde de Vaux, que morí al
cap de dos anys d'haver-la coneguda, li va inspirar a fer aquesta obra.
-
Catéchisme positiviste (1852).
-
Synthèse subjective (1856).
B) Marxisme i Consumisme és el pensament i la
filosofia de l’autor Karl Marx, es troba influenciada per el filòsof Alemany
Hegel, consisteix en identificar el model de producció y com aquest condiciona
a la societat. Marx identifica tres models de producció: L’agrari, el
capitalisme i el socialista (es el més útil per la societat, reparteix millor
les plusvàlues del treball.
Dintre
de la línia marxista es situa l’escola de Frankfurt amb pensadors com: Walter
Benjamin que considera que l’avanç de les tecnologies no contribueix a la
democratització sinó a la banalització. Segons el marxisme, la intervenció
política, pot modificar les conseqüències negatives de l’aplicació de la lògica
capitalista a les relacions humanes, es una filosofia critica o de canvi.
Vida:
Karl
Marx néixer l’any 1818 i va morir l’any 1883. Va tenir una profunda influencia
en el pensament social i la critica del segle XIX. Marx
va tractar una gran varietat de temes i és conegut, sobretot, per la seva
anàlisi de la Història en termes de lluita de classes, resumida en
l'encapçalament del Manifest Comunista: «la història de totes les societats és la història de la lluita de classes».
Les seves
principals obres:
- La Ideologia alemanya (2 volums)
- La Misèria de la filosofia: resposta a la Filosofia de la misèria de Proudhom
- Manifest del Partit Comunista /
- Manifest comunista
- Manuscrits econòmico-filosòfics
- Teoria econòmica
- El Capital (6 volums).
- Crítica dels programes de Gotha i Erfurt
- La Guerra civil a França el 1871
- Cartes a Kugelmann (1862-1874)
- Cartes sobre El capital.
C) La proposta de l’autor Emile
Durkheim consisteix en determinar quins són els elements que constitueixen una
relació social i quines són les regles que governen aquests elements, considera
que la llengua es un element molt important, arribant a la conclusió que al
estudiar l’estructura superficial de la llengua, s’arriba a l’estructura més
profunda d’aquesta.
Claude Lévi-Strauss, va ser posteriorment un altre
seguidor de l’estudi de la llengua i la seva aportació a la relació social.
Vida:
Emile Durkheim va néixer l’any 1858 i va morir
l’any 1917 va ser un sociòleg i antropòleg jueu francès. El 1879 va entrar a l'Escola Normal Superior, on estudià amb Fustel
de Coulanges i conegué Henri Bergson i Jean Jaurès. En acabar
els estudis es va incorporar al cos de professors de secundària de filosofia.
Emile
Durkheim seguin amb les idees de l’autor Augusto Comte va publicar quatre Obras Fundamentals:
-
La divisió
del treball social (1893). La seva
tesis doctoral.
-
Las regles del mètode sociològic (1895).
Desenvolupa com aborden els fets socials en forma sistemàtica i científica.
-
El Suïcidi (1897). Primera investigació
sociològica basada en dades y anàlisis estadístics.
-
Les formes elementals de la vida religiosa
(1912). Llibre en que analitza la sociologia de la religió y la seva relació
amb la teoria del coneixement.
-
Llisons de Sociologia (1912). Dicta les llisons sobre: la moral professional, la moral
cívica, el dret de propietat i el dret i la moral contractual.
D) Burocràcia es la filosofia de l’autor Max
Weber, es va centrar en l’estudi de les idees i dels mecanismes que mouen la
societat, també George Herbert Mead, entén a les relacions socials com un
intercanvi de símbols, reconeix per la sociologia l’estudi i la identificació
d’aquests símbols.
Weber defineix la sociologia com la comprensió
interpretativa de l'acció social.
Per Weber acció social és una acció en què el significat que l'agent o els
agents li associen estar referit al comportament dels altres i que és aquest
comportament pel qual es guien els agents.
Les ciències socials no han de seguir el model de coneixement
de les ciències naturals, compten amb una capacitat de comprensió més gran dels
fenòmens. Pretén que la sociologia no només comprengui el sentit causal de
l'acció, sinó també la significació que aquesta té.
Vida:
Max
Weber va néixer l’any 1864 i va morir l’any 1920. Va
ser un sociòleg, politòleg, filòsof, economista i jurista alemany. El seu germà
petit Alfred Weber va ser també un destacat economista i sociòleg. El 1882 començà els seus estudis de dret a la Universitat de Heidelberg. També va
estudiar en altres universitats, fonamentalment en la de Berlín, on es va
dedicar especialment a la història. Es va
doctorar en dret, el 1889 i aviat va entrar a formar part del cos de professors de
la Universitat de Berlín. Va ser professor d'economia a les universitats de Friburg de Brisgòvia (1894) i Heidelberg (1896),
abandonà la docència el 1903
per motius de salut i s'hi va reintegrar el 1918.
Les seves principals obres:
- Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus (L'ètica protestant i l'esperit del capitalisme, 1904-05).
- Politik als Beruf, Wissenschsft als Beruf (La ciència i la política, 1919)
- Wirtschaft und Gesellschaft (Economia i societat, 1922)
Pel que fa al mètode científic sociològic,
és la aplicació de conceptes i tècniques de investigació per reunir informació
i el seu tractament per treure conclusions sobre fets socials. El primer
plantejament de les normes del mètode van ser de Durkheim (1895) que considera
els fets socials com a coses i els basa en els principis de la lògica.
Investigació no es el mateix que mètode, sinó que
es més clar parlar de mètodes de investigació de les ciències socials i més
concretament, de la metodologia de les ciències socials. Es comença amb una
recopilació de dades i mitjançant un anàlisi d’aquestes dades es troba una
hipòtesis. Aquest anàlisi sol començar
amb una simple analítica descriptiva i finalment amb prediccions sobre
com serà el comportament dels fets en el futur i com una política social es
desenvoluparà. De tot aquest procés en diem mètode científic o sociològic.
Aproximadament la meitat del esforç del mètode sociològic es dedica a
determinar teories i acceptar crítiques sobre fets socials i l’alta meitat,
pràctica, consisteix en construir un model hipotètic i contrarestar-lo amb el
treball, per així finalment, establir
noves teories. Si es descobreixen lleis sobre els fets, el procés estat
complet.
Es important assegurar-se que la simulació del
treball compleixi les seves pròpies lleis, així com també les ha de complir els
mètodes de recopilació i anàlisi. Cal dir que els fets socials són molt
diferents als fets físics ja que són considerats com coses. Els fets socials
poden presentar una forma caòtica, a més a més evolucionen com un auto procés
d’aprenentatge, la seva lògica pot ser difusa, l’observador pot distorsionar la
realitat; la qual cosa explica que el mètode científic és el cas general per
les ciències i la filosofia, també per les ciències socials però dins
d’aquestes la sociologia per exemple no es totalment completa i te les seves
propietats especifiques.
Les
regles del mètode científic sociològic son:
-L’objecte d’estudi de la sociologia són els fets
socials com les coses.
-Els fets socials són imposats exteriorment per
les persones, objectes o els fenòmens socials que els provoquen.
També dins del mètode
sociològic podem trobar mètodes qualitatius i mètodes quantitatius.
La investigació qualitativa requereix entendre el comportament humà i les raons que el governen. A diferencia de la investigació quantitativa, la investigació qualitativa busca explicar les raons dels diferents aspectes de tal comportament. Dit d’una altra manera, investiga el perquè i el com es pren una decisió, el contrari amb la investigació quantitativa la qual busca respondre a preguntes com quan, on i com. La investigació qualitativa es basa en agafar mostres petites i observar grups de població reduïts com per exemple, els alumnes d’una classe.
Aquest mètode consisteix en
descripcions detallades de situacions, esdeveniments, persones i comportaments
que són observables. Introdueix el que els participants diuen, les seves
experiències, actituds, creences, pensaments i reflexions expressades tal i com les diuen ells
mateixos.
Cook i Reichardt consideren
mètodes qualitatius la etnografia, les entrevistes en profunditat, la
observació i la investigació-acció.
La
investigació quantitativa és aquella que mesura característiques o variables
que poden prendre valors numèrics i s’han de descriure per facilitar la buscada
de possibles relacions mitjançant l’anàlisis estadístic. Dins dels anàlisis
quantitatius podem trobar una característica basada en el positivisme, la
epistemologia, que es l’ efesis de la precisió dels procediments per la
medició, així com la relació clara entre els conceptes i els indicadors amb els
que es mesura. Una altra característica dels mètodes quantitatius és la
selecció subjectiva dels indicadors de certs elements de processos, fets,
estructures i persones. Aquests elements no conformen la seva totalitat, els
processos i les persones són conjunts de partícules dels fenòmens relacionats
amb l’observació. Sens dubte les noves tècniques quantitatives com l’anàlisi de
les xarxes socials o els esdeveniments, aconsegueixen en certa mesura superar
limitacions.
Característiques:
El mètode científic
sociològic pot ser considerat columna vertebral de tota ciència. Segons
Bertrand Rusell pot definir-se amb el mètode científic la manera de observar aquells fets que
permeten descobrir a l’observador les lleis que el regeixen. Per arribar a
establir una llei científica existeixen tres etapes:
1-Obervar els fets
significatius
2-Obtenir una hipòtesis que
expliqui aquests fets.
3- Trobar conseqüències
dels fets anteriors.
Els procediments que
regeixen el mètode han anat evolucionant. L’activitat científica ha de estar
inspirada per un conjunt de normes i principis morals (ethos). Els procediments
científics varien de una ciència a una altra. Bunge planteja que els passos
principals de l’aplicació del mètode científic són:
1-Enunciar preguntes ben
formulades.
2-Arbitrar conjuntures
fundades per contestar les preguntes.
3-Deribar conseqüències
lògiques de les conjuntures.
4-Contrastar conjuntures.
5-Tèciniques de
contrastació.
6-Dur a terme la
contrastació per interpretar resultats.
7-Formular els problemes
derivats de la investigació.
Tots aquests procediments científics tenen com objectiu
obtenir una sèrie de proposicions generals de caràcter teòric ordenats de
manera lògica i que puguin ser comprovats empíricament.
Finalment, cal destacar els
set passos explicats a l’aula, per a realitzar un anàlisis del mètode
científic:
-Definir el problema.
-Conceptuar un marc teòric
a partir de la literatura revisada.
-Formular una hipòtesis
-Determinar una metodologia
apropiada per la investigació.
-Recopilar dades mitjançant
la seva investigació.
-Anàlisis e interpretació
de dades.
-Publicar els resultats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada