5.1-Introducció.
En el tema 5 parlarem sobre la motivació dels treballadors i com em fet en els apartats anteriors, exposarem la part teòrica i desprès l’aplicarem a la pràctica. El marc teòric constarà de la definició de motivació en l’empresa des de un punt de vista conceptual i global. Parlarem del procés de motivació i la importància de la motivació en la empresa, donant a conèixer el pensament d’autors com Marlow i Herzberg i la classificació de les seves teories. Per finalitzar el marc teòric parlarem de les eines i principis de motivació en l’empresa.
En el següent apartat posarem en pràctica els coneixements obtinguts i els
aplicarem a la nostra empresa “La Fageda”.
Per acabar, traurem conclusions i ja
podrem començar a parlar d’un nou tema, la cooperació empresarial, local i
global.
5.2-Marc teòric
5.2.1 DEFINICIÓ
La paraula motivació prové de la paraula llatina “motuso”
que significa “mogut”, o de “motio” que significa “moviment”. La motivació pot
definir-se com la senyal o èmfasis que es descobreix en una persona cap a un
determinat mitjà de satisfer una necessitat, creant o augmentant l’ impuls
necessari per a crear,fer o satisfer
aquesta necessitat o bé per deixar-ho de fer. La motivació és un estat intern
que activa, dirigeix i manté la conducta.
Segons la psicologia i la filosofia la motivació són els impulsos que mouen
a la persona a realitzar determinades accions i persistir en elles per a la
seva realització.
Pel que fa en la
motivació en l’empresa o en la feina, és molt important, ja que els treballadors
donaran el millor d’ells mateixos per aconseguir un objectiu personal o
organitzacional. La motivació laboral es dona mitjançant la relació de
recompenses i rendiments, ja que aquest tipus de incentius els i dona
reconeixement a treballs assignats.
Hi ha diferents motius que poden provocar motivació, són els següents:
-Motius racionals i emocionals
-Motius egocèntrics o altruistes.
-Motius de atracció o rebuig, segons facin alguna cosa per els demes o
deixar de fer alguna cosa que s’està realitzant o que podria fer-se.
La motivació també pot ser deguda a factors intrínsecs,
que venen de la comprensió personal i factors extrínsecs, que venen de la
incentivació externa de certs factors, com per exemple: els diners, el tems de
treball, viatges, cotxes, àpats, bens materials, participació del
treballador... Tots aquests factors poden incrementar -se o disminuir -se en
l’espai i el temps de l’individu. Tot i així els factors intrínsecs depenen del
significat que li doni la persona que ho fa.
Tenir uns
treballadors motivats és una de les claus per l’èxit de qualsevol empresa. Per
aconseguir-ho els directius han de conèixer els seus treballadors i saber com
actuar per aconseguir una plena identificació entre els treballadors, l’empresa
i els objectius d’aquests.
Per una bona direcció, l’empresa ha de identificar els factors que
aconseguiran la motivació dels treballadors. Generalment, podem diferenciar dos
factors:
1-Socials o
culturals: Els elements que poden motivar als treballadors varien segons el grup
social o cultural o segons el país o societat a la que ens estem referint.
2-Individuals: Cada
persona es diferent a les altres, amb motivacions, necessitats i ambicions
diferents i el que pot fer un factor capaç de motivar a una persona i
satisfer-la, pot no ser efectiu per a una altra persona.
Per tant, el coneixement de cada treballador es
fonamental per saber com motivar-lo. Hi ha dos grups de necessitats que les
persones intenten satisfer en la seva vida laboral:
-Necessitats bàsiques o primàries: tenir una capacitat adquisitiva per
viure i tenir una certa seguretat a la feina.
-Necessitats secundàries: Autorealització, reconeixement social... Aquestes
necessitats no es donen si no estan cobertes adequadament les primàries.
5.2.2 PROCÈS DE
MOTIVACIÓ
5.2.3 IMPORTANCIA DE LA
MOTIVACIÓ EN L’EMPRESA
Motivar a altres
persones es la tasca més important que existeix. Implicar l’habilitat
per comunicar, desafiar, fomentar, involucrar, delegar, desenvolupar i entrenar
té implicacions individuals, administratives i organitzacionals. Tothom es vol
motivar, però no saben en que consisteix la autèntica motivació, estem
envoltats de tecnologia però el món real és on tots treballem és, evidentment,
un món de gent.
L’èxit procedeix de
les persones i no només és el que l’empleat mostra, sinó tot un conjunt
d’aspectes ambientals que envolta al lloc de treball la qual cosa fa que un
individu actuï i es comporti d’una determinada manera dins de l’organització
dels éssers humans.
La base de tota
motivació és l’esperança, és un criteri per la motivació de les persones, és la
causa de l’efecte i el combustible que alimenta el motor.
La motivació engloba tant els
impulsos conscients com els inconscients, és a dir, el que les persones
coneixen de si mateixes i de l'ambient que les envolta i que implica els seus
valors personals que estan influïts pel seu ambient físic i social, per la seva
estructura fisiològica, necessitats i experiències.
Les empreses arriben a triomfar o
fracassar segons es desenvolupin o no certs processos i les persones s'adaptin
a les seves normes, s'identifiquin amb els seus objectius i aconsegueixin a
través de l'organització satisfer algunes de les seves necessitats amb les
quals aquesta assegura la permanència dels seus empleats .
5.2.4 AUTORS DE LA MOTIVACIÓ (MASLOW I HERZBERG)
Abraham Maslow
La jerarquia de necessitats de Maslow és una
teoria en la psicologia, proposada en el document de 1943 “Teoria de la
motivació humana” que les necessitats més altes ocupen la nostra atenció només
quan s’han satisfet les necessitats inferiors de la piràmide. Les forces de creixement
donen lloc a un moviment ascendent en la jerarquia, mentre que les forces regressives
empenyen les necessitats prepotents cap avall en la jerarquia. Segons la
piràmide de Maslow disposaríem de:
L'escala
de les necessitats de Maslow es descriu sovint com una piràmide que consta de
cinc nivells: els quatre primers nivells poden ser agrupats com a necessitats
de dèficit, al nivell superior ho va denominar autorealització, motivació de
creixement, o necessitat de ser. La diferència és que mentre les necessitats de
dèficit poden ser satisfetes, la necessitat de ser és una força impel·lent
contínua.
Característiques generals de la teoria de Maslow
·
Només les necessitats no satisfetes influeixen en
el comportament de totes les
persones, ja que la necessitat satisfeta no
genera cap comportament.
·
Les necessitats fisiològiques
neixen amb la persona, la resta de les necessitats
sorgeixen amb el
transcurs del temps.
·
A mesura que la persona aconsegueix controlar les seves necessitats bàsiques apareixen gradualment
necessitats d'ordre superior, no tots els
individus senten necessitats
d'autorealització, pel fet que és
una conquesta individual.
·
Les necessitats més elevades no sorgeixen en la mesura que les més
baixes van sent satisfetes.
Poden ser concomitants però les bàsiques predominaran
sobre les superiors.
·
Les necessitats bàsiques requereixen per a la seva satisfacció un cicle motivador
relativament curt, en contraposició, les necessitats
superiors requereixen d'un cicle més llarg.
Frederick
Herzberg
És
un psicòleg i consultor nord-americà. Herzberg bassa la seva teoria en
l'ambient extern i en el treball de l'individu. La teoria dels dos factors de
la motivació, va ser desenvolupada per Herzberg a finals dels anys cinquanta,
en la qual es diu que tant la satisfacció com la insatisfacció laboral deriven
de dues sèries diferents de factors. D'una banda tenim:
·
Els factors d’insatisfacció és el resultat dels factors higiènics, si aquests factors
falten o són inadequats,
causen insatisfacció, però la seva presència té
molt poc efecte
en la satisfacció a llarg termini. Els factors higiènics corresponen a la perspectiva ambiental i constitueixen
els factors que les empreses han utilitzat tradicionalment per a aconseguir la
motivació dels empleats. No obstant això, els factors higiènics tenen una
capacitat molt limitada per influir en el comportament dels treballadors. Els factors higiènics són deguts a:
- Sou i beneficis
- Política de l'empresa
i la seva organització
- Relacions amb els companys de treball
- Ambient físic
- Supervisió
- Status
- Seguretat laboral
- Creixement
- Maduresa
- Consolidació
·
Els factors de satisfacció és el resultat dels factors de
motivació. Aquests factors
ajuden a augmentar la satisfacció de l'individu però tenen poc efecte sobre la insatisfacció. El
factor de motivació té a veure amb el
contingut del càrrec, les tasques i els deures relacionats amb el càrrec en si;
produeix un efecte de satisfacció duradora i un augment de la productivitat
molt per sobre dels nivells normals. Els factors de
motivació són deguts a:
-
Assoliments
-
Reconeixement
-
Independència laboral
-
Responsabilitat
- Promoció
La diferència bàsica entre Maslow i Herzberg, és que el primer basa la seva estudi en les necessitats de l'ésser humà. En canvi Herzberg ens parla de factors i diferència entre factors higiènics i factors motivacionals.
La diferència bàsica entre Maslow i Herzberg, és que el primer basa la seva estudi en les necessitats de l'ésser humà. En canvi Herzberg ens parla de factors i diferència entre factors higiènics i factors motivacionals.
5.2.5 EINES I PRINCIPIS DE
LA MOTIVACIÓ EN L’EMPRESA.
Abans de parlar de les eines de motivació hem de
parlar dels elements que l’han d’envoltar, ja que sense aquestos no podem
aconseguir-ho.
Per una bona motivació laboral hem d’arribar a
obtenir diferents elements que afavoreixen la comunicació entre les persones.
Si no els proporcionem serà impossible que la motivació existeixi d’una manera
eficient. Aquests són els següents:
1. Ambient Confortable: deu ser agradable, oferir
seguretat, a través del control i/o vigilància.
2. Ambient la Motivació: és el procés de comunicació que tenen
els diferents grups socials.
3. Comunicació: per la organització els més
important la comunicació, ja que permet portar la direcció i saber quin és el
futur.
4. Comunicació Organitzacional.
5. Cultura Organitzacional: S’utilitzen per
mostrar l’interès per el treball que realitza el treballador en la empresa.
6.Motivació del empleat: El permet tenir
recompenses socials. Per exemple respecte, interaccions socials, etc.
7. Organització Intel·ligent.
8. Responsabilitat en el treball: és la capacitat
per una acció. Aquest element posseeix tres dimensions:
- Individual: El
líder responsable, és la persona que es troba capacitada per
desenrotllar una resposta ràpida i es responsable en tot sentit.
- Col·lectiva: és la capacitat de influir en un
grup.
- Generacional: la
seva meta es deixar part del seu treball o activitats a el seus hereus.
Així
doncs, una vegada aconseguits aquests elements tenim l’atmosfera idònia per
utilitzar les eines de la motivació.
L’eina més important: la Comunicació.
És la més potent per
desenrotllar la motivació entre els col·laboradors i el membres de l’equip de
treball. Sense comunicació no
aconseguirem una millora progressiva, el control del equip i el més important,
el resultat empresarial que volem aconseguir.
Eines de
comunicació per motivar
- La informació: les persones necessiten un feedback per regular el comportament i orientar-lo a la consecució d’una meta.

Per utilitzar un
feedback hem de donar motius del que és el hem de fer. També hi ha que informar
sobre la marxa en equip. Per últim, hi ha que avaluar els resultats de cada
membre del grup, premiant verbalment o incentivant amb missatges correctes. Hi
ha dos tipus de feedback:
- Per animar i motivar, reforçant positivament al membre del grup quan ha fet les coses bé.
- La agenda diària, que és el medi utilitzat per diferenciar les activitats per ordre d’importància. És on es comuniquen les prioritats i també transmet missatges clars i precisos sobre el que es vol aconseguir.
- Assignació de responsabilitats: s’assignen als membres del grup, no han de superar o ser inferiors a les pròpies capacitats. Es van augmentant a mesura que la persona va adquirint un aprenentatge i experiència.
- Avaluar l’esforç: repercuteix en la motivació al ser utilitzada com a instrument. N’hi ha diferents mètodes de avaluació, un és els estàndards absoluts, que avalua al treballador segons un criteri rígid i no en comparació del rendiments del altres. L’altre és els estàndards relatius, que els compara uns amb els altres. Per això la valoració ha de ser:
- Objectiva i no ha de tenir en compte els aspectes externs a les activitats laborals.
- Ha d’incloure crítiques constructives, ja que repercuteixen en la consecució de les metes organitzionals.
- Els objectius han de ser específics i concrets.
- S’han de realitzar reunions periòdiques.
Hem d’utilitzar totes
les eines al nostre abast per poder aconseguir una motivació i una bona
comunicació, per poder arribar els objectius previstos. Com hem pogut veure,
les eines són un apartat clau en la Motivació Empresarial.
5.3-Aplicació a l’empresa

Amb el pas del anys i ajuda de molts, s’ha
consolidat un projecte econòmic viable, respectuós amb les persones, amb els
animals i amb el medi ambient, amb una marca pròpia plena d’orgull i que suposa
una aportació de autoestima als 270 treballadors i socis de la cooperativa. La
Fageda publicava fa uns dies, en un petit diari, aquesta següent frase:
“Actualmente, no hay nadie en la Garrotxa que sufra
discapacidad psíquica o enfermedad mental y no pueda conseguir trabajo. Es un
hecho único, como mínimo en España, puesto que el colectivo de enfermos
mentales se topa con un rechazo casi general de los agentes económicos y
sociales y sufre un paro que bordea el 90%.”
Des d’un primer moment, la Fageda aconsegueix la
motivació dels seus empleats, fent que es serveixin útils en la nostra
societat, ja que un gran col·lectiu de treballadors de la Fageda han patit
exclusió social a causa de la seva disminució. Un cop incorporats a l’empresa,
tots els treballadors tenen un departament de recolzament psicològic on totes
les persones que formen part de l’entitat tenen un seguiment i motivació
personalitzada. A més a més, com hem dit en anteriors capítols, hi ha
incentius, com per exemple una excursió anual mínima, on es tanca l’empresa i
es deixa de produir, i tots plegats fan una activitat. Els últims anys han
visitat Parcs Temàtics, excursions a poblacions catalanes entre altres.
5.3.1 PROGRAMES DE MOTIVACIÓ PER ELS CLIENTS
De vegades els clients, volen comprar alguns productes, però algunes altres hem d’ajudar-los abans que puguin prendre una decisió. En observar-los atentament, poden determinar el que convindrà per convenç-se’ls abans de comprar. Els cinc factors següents són eines de motivació que convencen clients que han de comprar productes i serveis per a qualsevol empresa.
1- Necessiten els seus productes. Sovint els clients volen un producte, però si podem crear una necessitat de debò aquest producte i que la seva vida estarà trista si no ho posseeixen, llavors vostè millora les seves oportunitats perquè el client compri el seu producte.
2- Salvaran temps, diners i energia. La gent es motivarà si creuen que estalviarà temps, energia i diners. Podem també recordar que els diners que gasten per comprar el producte es recuperarà després d'un determinat període. Per exemple, la majoria dels aparells de cuina s'anuncien i llancen al mercat als clients potencials d'aquesta forma.
3- La seguretat. Amb actuacions o cotxes, els dispositius de seguretat són els punts de venda importants. La gent està disposada a pagar una prima, un augment, molt especialment per les coses que els agrada.
4- L'exclusivitat. Els telèfons, els cotxes i les peces de vestir costoses en exclusivitat són comprats pels clients que volen ser diferents dels altres. Molts clients que tenen un bon pressupost gasten també per satisfer la seva estima personal (el seu ego per mostrar la seva importància). És una de les raons principals per la qual els articles d'alta moda o luxe segueixen venent-se molt bé. Un article exclusiu habitualment es fa segons un nombre limitat o es fa sobre comanda per a clients privilegiats i és habitualment molt costós.
5- La conveniència. Es venen molts articles, com a rentavaixelles i màquines rentadores a causa de la seva conveniència, la seva utilitat. Aquests productes ajuden a reduir els esforços físics i faciliten la vida de la gent.
La venda dels productes implica també la comprensió dels seus clients segons el seu propi desig i necessitat, per tant un compromís amb el seu mètode de comercialització.
5.4-Conclusió
En aquest punt hem pogut veure la
importància de la motivació, els diferents autors entre d’altres conceptes
interessants.
Hem arribat a la conclusió, que per
aconseguir les metes empresarials fixades per l’empresa, és la motivació dels
treballadors el que ens ajuda a obtenir-les. Està demostrat científicament, que
una persona motivada professionalment és més rentable i aconsegueix molt més
beneficis per l’empresa, que una altre que no ho està. Serà aquest el motiu en
el qual la Fageda ha aconseguit ser en pocs anys, la tercera marca de productes
làctics a Catalunya? I que a més a més, proporciona una satisfacció personal
als seus treballadors i socis per contribuir en una causa justa i econòmica.
En el següent capítol parlarem de
la cooperació empresarial. I farem una comparació pràctica amb la nostra
empresa, La Fageda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada