5. La Motivació dels treballadors


   5.1-Introducció.



        En el tema 5 parlarem sobre la motivació dels treballadors i com em fet en els apartats anteriors, exposarem la part teòrica i desprès l’aplicarem a la pràctica. El marc teòric constarà de  la definició de motivació en l’empresa des de un punt de vista conceptual i global. Parlarem del procés de motivació  i la importància de la motivació en la empresa, donant a conèixer el pensament d’autors com Marlow i Herzberg  i la classificació de les seves teories. Per finalitzar el marc teòric parlarem de les eines i principis de motivació en l’empresa.
 
En el següent apartat posarem en pràctica els coneixements obtinguts i els aplicarem a la nostra empresa “La Fageda”.

Per acabar, traurem conclusions  i ja podrem començar a parlar d’un nou tema, la cooperació empresarial, local i global.


5.2-Marc teòric

5.2.1 DEFINICIÓ

La paraula motivació prové de la paraula llatina “motuso” que significa “mogut”, o de “motio” que significa “moviment”. La motivació pot definir-se com la senyal o èmfasis que es descobreix en una persona cap a un determinat mitjà de satisfer una necessitat, creant o augmentant l’ impuls necessari  per a crear,fer o satisfer aquesta necessitat o bé per deixar-ho de fer. La motivació és un estat intern que activa, dirigeix i manté la conducta.
Segons la psicologia i la filosofia la motivació són els impulsos que mouen a la persona a realitzar determinades accions i persistir en elles per a la seva realització.

         Pel que fa en la motivació en l’empresa o en la feina, és molt important, ja que els treballadors donaran el millor d’ells mateixos per aconseguir un objectiu personal o organitzacional. La motivació laboral es dona mitjançant la relació de recompenses i rendiments, ja que aquest tipus de incentius els i dona reconeixement a treballs assignats.

Hi ha diferents motius que poden provocar motivació, són els següents:
-Motius racionals i emocionals
-Motius egocèntrics o altruistes.
-Motius de atracció o rebuig, segons facin alguna cosa per els demes o deixar de fer alguna cosa que s’està realitzant o que podria fer-se.

La motivació també pot ser deguda a factors intrínsecs, que venen de la comprensió personal i factors extrínsecs, que venen de la incentivació externa de certs factors, com per exemple: els diners, el tems de treball, viatges, cotxes, àpats, bens materials, participació del treballador... Tots aquests factors poden incrementar -se o disminuir -se en l’espai i el temps de l’individu. Tot i així els factors intrínsecs depenen del significat que li doni la persona que ho fa.

Tenir uns treballadors motivats és una de les claus per l’èxit de qualsevol empresa. Per aconseguir-ho els directius han de conèixer els seus treballadors i saber com actuar per aconseguir una plena identificació entre els treballadors, l’empresa i els objectius d’aquests.
Per una bona direcció, l’empresa ha de identificar els factors que aconseguiran la motivació dels treballadors. Generalment, podem diferenciar dos factors:

1-Socials o culturals: Els elements que poden motivar als treballadors varien segons el grup social o cultural o segons el país o societat a la que ens estem referint.

2-Individuals: Cada persona es diferent a les altres, amb motivacions, necessitats i ambicions diferents i el que pot fer un factor capaç de motivar a una persona i satisfer-la, pot no ser efectiu per a una altra persona.


Per tant, el coneixement de cada treballador es fonamental per saber com motivar-lo. Hi ha dos grups de necessitats que les persones intenten satisfer en la seva vida laboral:
-Necessitats bàsiques o primàries: tenir una capacitat adquisitiva per viure i tenir una certa seguretat a la feina.
-Necessitats secundàries: Autorealització, reconeixement social... Aquestes necessitats no es donen si no estan cobertes adequadament les primàries.


5.2.2 PROCÈS DE MOTIVACIÓ

      La motivació en les persones s’inicia amb l’aparició d’una sèrie de estímuls interns i externs que fan sentir unes necessitats, quan aquestes es detallen en un desig concret, orienten les activitats de conducta en la direcció d’ aconseguir els objectius, capaços de satisfer les necessitats.
5.2.3 IMPORTANCIA DE LA MOTIVACIÓ EN L’EMPRESA

Motivar a altres persones es la tasca més important que existeix.                           Implicar l’habilitat per comunicar, desafiar, fomentar, involucrar, delegar, desenvolupar i entrenar té implicacions individuals, administratives i organitzacionals. Tothom es vol motivar, però no saben en que consisteix la autèntica motivació, estem envoltats de tecnologia però el món real és on tots treballem és, evidentment, un món de gent.
L’èxit procedeix de les persones i no només és el que l’empleat mostra, sinó tot un conjunt d’aspectes ambientals que envolta al lloc de treball la qual cosa fa que un individu actuï i es comporti d’una determinada manera dins de l’organització dels éssers humans.
La base de tota motivació és l’esperança, és un criteri per la motivació de les persones, és la causa de l’efecte i el combustible que alimenta el motor.
La motivació engloba tant els impulsos conscients com els inconscients, és a dir, el que les persones coneixen de si mateixes i de l'ambient que les envolta i que implica els seus valors personals que estan influïts pel seu ambient físic i social, per la seva estructura fisiològica, necessitats i experiències.
Les empreses arriben a triomfar o fracassar segons es desenvolupin o no certs processos i les persones s'adaptin a les seves normes, s'identifiquin amb els seus objectius i aconsegueixin a través de l'organització satisfer algunes de les seves necessitats amb les quals aquesta assegura la permanència dels seus empleats .

5.2.4 AUTORS DE LA MOTIVACIÓ (MASLOW I HERZBERG)

Abraham Maslow
La jerarquia de necessitats de Maslow és una teoria en la psicologia, proposada en el document de 1943 “Teoria de la motivació humana” que les necessitats més altes ocupen la nostra atenció només quan s’han satisfet les necessitats inferiors de la piràmide. Les forces de creixement donen lloc a un moviment ascendent en la jerarquia, mentre que les forces regressives empenyen les necessitats prepotents cap avall en la jerarquia. Segons la piràmide de Maslow disposaríem de:

 
L'escala de les necessitats de Maslow es descriu sovint com una piràmide que consta de cinc nivells: els quatre primers nivells poden ser agrupats com a necessitats de dèficit, al nivell superior ho va denominar autorealització, motivació de creixement, o necessitat de ser. La diferència és que mentre les necessitats de dèficit poden ser satisfetes, la necessitat de ser és una força impel·lent contínua.

Característiques generals de la teoria de Maslow
·         Només les necessitats no satisfetes influeixen en el comportament de totes les persones, ja que la necessitat satisfeta no genera cap comportament.
·         Les necessitats fisiològiques neixen amb la persona, la resta de les necessitats sorgeixen amb el transcurs del temps.
·         A mesura que la persona aconsegueix controlar les seves necessitats bàsiques apareixen gradualment necessitats d'ordre superior, no tots els individus senten necessitats d'autorealització, pel fet que és una conquesta individual.
·         Les necessitats més elevades no sorgeixen en la mesura que les més baixes van sent satisfetes. Poden ser concomitants però les bàsiques predominaran sobre les superiors.
·         Les necessitats bàsiques requereixen per a la seva satisfacció un cicle motivador relativament curt, en contraposició, les necessitats superiors requereixen d'un cicle més llarg.



Frederick Herzberg

És un psicòleg i consultor nord-americà. Herzberg bassa la seva teoria en l'ambient extern i en el treball de l'individu. La teoria dels dos factors de la motivació, va ser desenvolupada per Herzberg a finals dels anys cinquanta, en la qual es diu que tant la satisfacció com la insatisfacció laboral deriven de dues sèries diferents de factors. D'una banda tenim:

·         Els factors d’insatisfacció és el resultat dels factors higiènics, si aquests factors falten o són inadequats, causen insatisfacció, però la seva presència molt poc efecte en la satisfacció a llarg termini. Els factors higiènics corresponen a la perspectiva ambiental i constitueixen els factors que les empreses han utilitzat tradicionalment per a aconseguir la motivació dels empleats. No obstant això, els factors higiènics tenen una capacitat molt limitada per influir en el comportament dels treballadors. Els factors higiènics són deguts a:

-  Sou i beneficis
-  Política de l'empresa i la seva organització
-  Relacions amb els companys de treball
-  Ambient físic
-  Supervisió
-  Status
-  Seguretat laboral
-  Creixement
-  Maduresa
-  Consolidació

·         Els factors de satisfacció és el resultat dels factors de motivació. Aquests factors ajuden a augmentar la satisfacció de l'individu però tenen poc efecte sobre la insatisfacció. El factor de motivació té a veure amb el contingut del càrrec, les tasques i els deures relacionats amb el càrrec en si; produeix un efecte de satisfacció duradora i un augment de la productivitat molt per sobre dels nivells normals. Els factors de motivació són deguts a:

-  Assoliments
-  Reconeixement
-  Independència laboral
-  Responsabilitat
-  Promoció

La diferència bàsica entre Maslow i Herzberg, és que el primer basa la seva estudi en les necessitats de l'ésser humà. En canvi Herzberg ens parla de factors i diferència entre factors higiènics i factors motivacionals.


5.2.5 EINES I PRINCIPIS DE LA MOTIVACIÓ EN L’EMPRESA.


Abans de parlar de les eines de motivació hem de parlar dels elements que l’han d’envoltar, ja que sense aquestos no podem aconseguir-ho.
Per una bona motivació laboral hem d’arribar a obtenir diferents elements que afavoreixen la comunicació entre les persones. Si no els proporcionem serà impossible que la motivació existeixi d’una manera eficient. Aquests són els següents:
1. Ambient Confortable: deu ser agradable, oferir seguretat, a través del control i/o vigilància.
2. Ambient la Motivació: és el procés de comunicació que tenen els diferents grups socials.
3. Comunicació: per la organització els més important la comunicació, ja que permet portar la direcció i saber quin és el futur.
4. Comunicació Organitzacional.
5. Cultura Organitzacional: S’utilitzen per mostrar l’interès per el treball que realitza el treballador en la empresa.
6.Motivació del empleat: El permet tenir recompenses socials. Per exemple respecte, interaccions socials, etc.
7. Organització Intel·ligent.
8. Responsabilitat en el treball: és la capacitat per una acció. Aquest element posseeix tres dimensions:
- Individual: El  líder responsable, és la persona que es troba capacitada per desenrotllar una resposta ràpida i es responsable en tot sentit.
- Col·lectiva: és la capacitat de influir en un grup.
                - Generacional: la seva meta es deixar part del seu treball o activitats a el seus hereus.
                Així doncs, una vegada aconseguits aquests elements tenim l’atmosfera idònia per utilitzar les eines de la motivació.

L’eina més important: la Comunicació.

                És la més potent per desenrotllar la motivació entre els col·laboradors i el membres de l’equip de treball. Sense comunicació  no aconseguirem una millora progressiva, el control del equip i el més important, el resultat empresarial que volem aconseguir.

   Eines de comunicació per motivar

  • La informació: les persones necessiten un feedback per regular el comportament i orientar-lo a la consecució d’una meta.
          Per utilitzar un feedback hem de donar motius del que és el hem de fer. També hi ha que informar sobre la marxa en equip. Per últim, hi ha que avaluar els resultats de cada membre del grup, premiant verbalment o incentivant amb missatges correctes. Hi ha dos tipus de feedback:

  1. Per animar i motivar, reforçant positivament al membre del grup quan ha fet les coses bé.
  2. La agenda diària, que és el medi utilitzat per diferenciar les activitats per ordre d’importància. És on es comuniquen les prioritats i també transmet missatges clars i precisos sobre el que es vol aconseguir.

  • Assignació de responsabilitats: s’assignen als membres del grup, no han de superar o ser inferiors a les pròpies capacitats. Es van augmentant a mesura que la persona va adquirint un aprenentatge i experiència.  

  • Avaluar l’esforç: repercuteix en la motivació al ser utilitzada com a instrument. N’hi ha diferents mètodes de avaluació, un és els estàndards absoluts, que avalua al treballador segons un criteri rígid i no en comparació del rendiments del altres. L’altre és els estàndards relatius, que els compara uns amb els altres. Per això la valoració ha de ser:

  1. Objectiva i no ha de tenir en compte els aspectes externs a les activitats laborals.
  2. Ha d’incloure crítiques constructives, ja que repercuteixen en la consecució de les metes organitzionals.
  3. Els objectius han de ser específics i concrets.
  4. S’han de realitzar reunions periòdiques.

    Hem d’utilitzar totes les eines al nostre abast per poder aconseguir una motivació i una bona comunicació, per poder arribar els objectius previstos. Com hem pogut veure, les eines són un apartat clau en la Motivació Empresarial.


5.3-Aplicació a l’empresa

   La Fageda és una empresa, que entre els seus mètodes de treball podem observar un mètode de motivació molt desenvolupat.

   Amb el pas del anys i ajuda de molts, s’ha consolidat un projecte econòmic viable, respectuós amb les persones, amb els animals i amb el medi ambient, amb una marca pròpia plena d’orgull i que suposa una aportació de autoestima als 270 treballadors i socis de la cooperativa. La Fageda publicava fa uns dies, en un petit diari, aquesta següent frase:

Actualmente, no hay nadie en la Garrotxa que sufra discapacidad psíquica o enfermedad mental y no pueda conseguir trabajo. Es un hecho único, como mínimo en España, puesto que el colectivo de enfermos mentales se topa con un rechazo casi general de los agentes económicos y sociales y sufre un paro que bordea el 90%.”



                Des d’un primer moment, la Fageda aconsegueix la motivació dels seus empleats, fent que es serveixin útils en la nostra societat, ja que un gran col·lectiu de treballadors de la Fageda han patit exclusió social a causa de la seva disminució. Un cop incorporats a l’empresa, tots els treballadors tenen un departament de recolzament psicològic on totes les persones que formen part de l’entitat tenen un seguiment i motivació personalitzada. A més a més, com hem dit en anteriors capítols, hi ha incentius, com per exemple una excursió anual mínima, on es tanca l’empresa i es deixa de produir, i tots plegats fan una activitat. Els últims anys han visitat Parcs Temàtics, excursions a poblacions catalanes entre altres.



5.3.1 PROGRAMES DE MOTIVACIÓ PER ELS CLIENTS


Aquets és un mètode relacionat amb el marketing, on el que volem aconseguir el motivar al client positivament per aconseguir més ventes del nostre producte i/o servei.

De vegades els clients, volen comprar alguns productes, però algunes altres hem d’ajudar-los abans que puguin prendre una decisió. En observar-los atentament, poden determinar el que convindrà per convenç-se’ls abans de comprar. Els cinc factors següents són eines de motivació que convencen clients que han de comprar productes i serveis per a qualsevol empresa.

1- Necessiten els seus productes. Sovint els clients volen un producte, però si podem crear una necessitat de debò aquest producte i que la seva vida estarà trista si no ho posseeixen, llavors vostè millora les seves oportunitats perquè el client compri el seu producte.

2- Salvaran temps, diners i energia. La gent es motivarà si creuen que estalviarà temps, energia i diners. Podem també recordar que els diners que gasten per comprar el producte es recuperarà després d'un determinat període. Per exemple, la majoria dels aparells de cuina s'anuncien i llancen al mercat als clients potencials d'aquesta forma.

3- La seguretat. Amb actuacions o cotxes, els dispositius de seguretat són els punts de venda importants. La gent està disposada a pagar una prima, un augment, molt especialment per les coses que els agrada.

4- L'exclusivitat. Els telèfons, els cotxes i les peces de vestir costoses en exclusivitat són comprats pels clients que volen ser diferents dels altres. Molts clients que tenen un bon pressupost gasten també per satisfer la seva estima personal (el seu ego per mostrar la seva importància). És una de les raons principals per la qual els articles d'alta moda o luxe segueixen venent-se molt bé. Un article exclusiu habitualment es fa segons un nombre limitat o es fa sobre comanda per a clients privilegiats i és habitualment molt costós.

5- La conveniència. Es venen molts articles, com a rentavaixelles i màquines rentadores a causa de la seva conveniència, la seva utilitat. Aquests productes ajuden a reduir els esforços físics i faciliten la vida de la gent.

La venda dels productes implica també la comprensió dels seus clients segons el seu propi desig i necessitat, per tant un compromís amb el seu mètode de comercialització.

               

5.4-Conclusió

 En aquest punt hem pogut veure la importància de la motivació, els diferents autors entre d’altres conceptes interessants.
  Hem arribat a la conclusió, que per aconseguir les metes empresarials fixades per l’empresa, és la motivació dels treballadors el que ens ajuda a obtenir-les. Està demostrat científicament, que una persona motivada professionalment és més rentable i aconsegueix molt més beneficis per l’empresa, que una altre que no ho està. Serà aquest el motiu en el qual la Fageda ha aconseguit ser en pocs anys, la tercera marca de productes làctics a Catalunya? I que a més a més, proporciona una satisfacció personal als seus treballadors i socis per contribuir en una causa justa i econòmica.
  En el següent capítol parlarem de la cooperació empresarial. I farem una comparació pràctica amb la nostra empresa, La Fageda.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada