7.1-Introducció.
En el marc teòric
començarem per definir i introduir el concepte de formació, el seu procés
d’adaptació a l’empresa, la tipologia
que hi ha, les etapes de pla formatiu i el servei de que disposa.
Respecte al marc
pràctic farem una comparació teoricopràctica de la formació desenvolupada
en La Fageda. Explicarem
actes de formació tals com tallers, cursos i activitats de creixement
intel·lectual.
Finalment aportarem
les nostres conclusions, on podrem fer una síntesi interessant sobre com La Fageda forma als seus
treballadors.
7.2- Marc Teòric .
7.2.1. DEFINICIÓ I PROCÉS DE FORMACIÓ
Prové de la paraula
llatina formatĭo . La formació es el
procés al qual la seva finalitat és un aprenentatge de major aplicabilitat i
adequació per una activitat determinada (lloc de treball).
S’estableixen
diferents mètodes d’aprenentatge i al mateix temps, recull activitats
d’aplicació dels conceptes adquirits. La finalitat es tractar d’augmentar les
competències i coneixements dels individus que els ajudarà ha aconseguir una
satisfacció personal i a més a més la realització de les seves tasques.
La formació en les
empreses s’entén per tots aquells estudis i aprenentatges encaminats a la
inserció, reinserció i actualització laboral, on el seu objectiu principal es
incrementar i adequar els coneixements i habilitats dels actuals i futurs
treballadors al transcurs de tota la seva vida.
Existeixen tres tipus
de formació professional:
- Formació professional especifica o inicial: destinada als estudiants que decideixen o que volen iniciar-se en el món laboral.
- Formació professional ocupacional: pels aturats que decideixen reintegrar-se en el món laboral.
- Formació professional continua: pels treballadors en actiu que volen adquirir millors competències i que intenten tenir una actualització permanent.
Pel que fa al procés
de la formació empresarial ho podem definir com el temps en el qual una persona
rep formació addicional relacionada amb la seva feina fins que la finalitza.
S’utilitzen diferents eines didàctiques i d’aprenentatge com el temari, eines
de avaluació, programes informàtics existents, revisió de continguts, etc.
Creant un pla de treball.
Per tant, el procés
s’inicia amb la avaluació, seguint pel procés d’aprenentatge i acabant pels
recursos, passant per la retroalimentació que és continua al transcurs de la
nostra vida laboral.
|
7.2.2. TIPUS DE FORMACIÓ
La formació que es
dona al personal d’una empresa té una finalitat genèrica de ensenyar a la
persona que el realitza.
Existeixen diferents
sistemes de formació, dels quals destaquem:
- El Twi: És un mètode d’aprenentatge d’habilitats manuals. El Twi és un sistema de semblança simple, però no deixa cap concepte a l’atzar. Ha d’estar recolzat per una teoria psicopedagògica de l’aprenentatge d’habilitats psicomanuals. És, llavors, insubstituïble per l’ensenyament de comandament de màquines, aparells e instal·lacions.
Les
principals avantatges són:
·
Realisme perquè s’imparteix amb
condicions de treball reals.
·
Facilitat d’organització, ja que
tot el que es necessita es troba normalment en el propi centre de treball.
·
Poder d’implicació, ja que la
persona formada s’ automotiva al comprovar els seus progressos.
- El Routing: Consisteix en fer passar un nou treballador d’un lloc a un altre en períodes de temps breus. Es pot considerar a més a més d’un mètode de formació, un mètode de selecció de personal.
Els
avantatges que presenta utilitzar aquest mètode són:
· Proporcionar als participants un
entrenament integral en els processos, polítiques i estils de l’empresa.
·
Dóna al treballador una visió
conjunta del grup de treball.
·
Facilita i estimula la cooperació
interdepartamental.
·
Serveix per autoavaluació.
·
Obliga als departaments a estar
actualitzats.
·
Augmenta el cercle de relacions
del treballador.
- El Forcem: és un pla de forma continuada de formació. Finança amb prioritat total o parcial, aquells plans que:
·
Estiguin inclosos a un pla
estratègic en matèria de RRHH de l’empresa.
·
Que estiguin dirigits a la millora
de la competitivitat i del treball.
· Signifiquen la incorporació
d’accions formatives en àrees definides per als programes comunitaris.
·
Estan destinats a la millora de
gestió de les PYME.
·
Estiguin destinats a corregir
possibles desequilibris entre la oferta y la demanda.
També podem trobar
altres plans per la formació com el Hobetuz (presenten en les empreses
basques), la formació per a la jubilació, per el canvi entre d’altres.
7.2.3. ETAPES DEL PLA DE FORMACIÓ
Un dels principals interrogants que surten alhora
de dissenyar un Pla de formació és quines accions i activitats formatives s’han
de dur a terme per a que el pla resulti eficaç i rentable. L’única manera de
poder donar una resposta coherent comença amb un procés de detecció de les
necessitats de formació i capacitats dels RR.HH.
Un cop em determinat quines son aquestes
necessitats podem determinar de forma concreta els objectius del Pla de
formació i a continuació definir les acciones i activitats formatives que
satisfan aquests objectius.
També s’ha de contemplar com es comunicarà el pla
de formació a tots els nivells de l’empresa per a que cada individu pugui tenir
clar on ha de formar part.
Un cop està establert el que es farà, s’ha de
definir com es farà, per tant, es important definir les estratègies per la
implementació del pla.
A més a més de com s’implementarà el pla de
formació, s’ha de establir com es realitzarà el seguiment de cada acció i
activitat formativa, per exemple per corregir les possibles desviacions que
puguin sorgir sobre la marxa o actuar sobre possibles imprevistos.
Per últim, però no menys important, s’han de
definir les estratègies que es duran a terme per realitzar l’avaluació del pla
de formació, amb l’objectiu d’estudiar els beneficis obtingut i el retorn de la
inversió feta en la formació
En resum, l’esquema a seguir per el disseny del pla de formació seria el
següent:
1-
Determinació de les necessitats.
2-
Formulació dels objectius.
3-
Planificació de les accions i
activitats formatives.
4-
Pressupost del Pla de Formació.
5-
Comunicació i divulgació.
6-
Execució, seguiment i control del
Pla de Formació.
7-
Avaluació.
El
grau de complexitat en quant a l’elaboració del pla de formació es proporcional
a la varietat de llocs o posicions que existeixen dins de l’organització, ja
que tant la detecció de les necessitats com la satisfacció de les mateixes al
dur a la pràctica el pla de formació, es complica degut al gran treball
d’avaluació del anàlisis funcional i estudi de les competències laborals que
s’han de realitzar.
7.2.4. SERVEIS DE LA
FORMACIÓ
Al transcurs dels
anys, moltes empreses han pogut comprovar una evolució positiva en la creació
de serveis encarregats de gestionar la formació de l’empresa i dels avantatges
que genera una formació continua.
Del 25,06% d’entitats que tenen serveis de
formació, normalment en aquelles que superen el 500 treballadors, un 12% les
que tenen entre 101 y 500 i en un 5% les de 51 i 100 treballadors. Les empreses
amb menys de 50 no tenen servei de formació. En aquest últim cas, hi ha un 15%
en les quals podem trobar una persona encarregada de les formacions de l’empresa.
La
distribució dels serveis de formació són escassos en treballs on el número de
treballadors és molt elevat i només un 5% en empreses fins a 100
treballadors. Aquesta situació està
causada per el reduït tamany empresarial, ja que dificulta que el treballador
obtingui un permís per formar-se sense que perjudiqui a la producció.
7.3-Aplicació Pràctica
1. Analisi de necessitats
La Fageda té unes
necessitats formatives diferents a la resta d’empreses. Això és perquè ha de
diferenciar la seva formació en tres grans grups:
- Formació i estimulació als seus treballadors amb deficiència
intel·lectual (Grup 1).
- Formació i estimulació dels seus treballadors (Grup 2).
- Formació i metodes d’estimulació a caps i directius de l’empresa (Grup
3).
A la Fageda per la seva diferenciació entre les persones que hi treballen (persones amb discapacitat intel·lectual) s’ha portat a terme la organització de grups de formació, per poder cobrir les necessitats que l’empresa presenta.
Un grup específic de formadors difondran els seus
coneixements i habilitats en els grups creats, perquè es pugui treballar cada
dia millor, i per tant, que les persones que integren la Fageda puguin
realitzar les seves tasques d’una manera més professional i productiva per
l’empresa.
2. Disseny d’objectius
Hem dissenyat un pla
de formació per poder cumplir en l’any 2012. Aquest ha de garantir la
realització dels cursos als nostres
treballadors, és el següent:
Grup 1
- Programes d’atenció i motivació laboral amb persones .
- Mètodes TWI.
- Integració social-laboral.
- Seguretat i riscos laborals.
Grup 2
- Mètode TWI
- Relacions laborals amb persones amb deficiència intel·lectual.
- Cursos de promoció laboral en indústries de productes làctics.
- Seguretat i Riscos Laborals.
Grup 3.
- Motivació i estimulació laboral.
- Relacions laborals amb persones amb deficiència intel·lectual.
- Idiomes.
- Recliclatge financer, administratiu, etc
- Mètodes de coordinació i direcció.
- Seguretat i riscos laborals.
Els nostres objectius
en la formació aniran canviant anualment i un cop aconseguits els que volem,
integrarem uns nous objectius en forma piramidal per anar cobrint noves
necessitats i per motivar també el treballador, de manera que realitzi les
seves activitats eficientment i amb seguretat personal.
- Programació
Els cursos
s’impartiran en hores de treball i per tant, les hores seran retribuïdes. Hem
establert que un 10% de les hores anuals de cada treballador seran destinades a la seva formació (independement del grup en el que estiguin).
Estaran organitzades
de tal manera que sempre hi hauran persones als llocs de treball, és a dir, es
faran en grups reduits pequè sigui més fàcil la assimilació de conceptes i el
nombre de persones per classe no sigui molt elevat.
- Perfil de Candidats
La Fageda és una
empresa on el més important és treballar amb persones en un ambient de treball
únic i bo. Els futurs candidats han de ser persones tolerants, respetuoses,
professionals i sobre tot amb ganes de treballar en una empresa innovadora i
diferent a la resta.
Hem dissenyat diferents
proves d’accés tenint en compte el tipus de feines, la formació requerida per
cada àrea de treball i les condicions personals de cada individu.
Hem de recordar que La
Fageda ha integrat al món laboral, un número molt elevat de persones amb
deficiències mentals a la Garrotxa, això fa que siguem pioners en un mètode de
selecció investigant les qualitats inates de cada persona en casos de
minusvalia.
- Avaluació
Les nostres formacions
seran avaluades i per tant, s’haurà de passar una petita prova de superació i
assimilació de conceptes tenint en compte al grup al que pertanyi cada persona
i la seva categoria professional.
Aquesta haurà de ser positiva i apta, dins d’uns varems que establirà cada
formador. Per tant podrà ser una eina satisfactoria per als treballadors, ja
que podran obtenir diplomes dels cursos superats. Per els socis cooperativistes
serà positiu ja que podran observar que els cursos de formació es superen i
aproven noves tècniques de treball que milloraran la producció i la feina que realitza
cada treballador.
- Pressupostos
De manera
experimental, el primer any es destinaran el 15% d’ingresos de l’exercici de
l’any 2011. Amb aquest es voldrà comprobar si aquest pressupost es suficient o
s’haurà d’ampliar per l’any següent. En aquest, queden integrats 4 formadors,
eines i materials didàctics que s’utilitzaran en la realització del curs i un
psicòleg de recolçament.
La Fageda també compta
amb acords amb empreses distribuidores de noves tecnologies i universitats
col·laboradores on podrem ampliar i consultar els conceptes dels nostres cursos
de manera gratuïta.
7.4-Conclusió
Degut a tots els serveis i formació que
ofereix La Fageda, els seus treballadors poden millorar el seu treball dia a
dia, està millor amb ells mateixos , amb el grup, etc. I com a conseqüència la Fageda pot créixer cada dia
una mica més, a nivell de producció com a nivell d’empresa cooperativa catalana d’iniciativa
social.
En el pròxim punt parlarem de la
cooperació entre les empreses, i com podem millorar la nostra activitat
empresarial gràcies a les aliances i concilis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada