4.1-Introducció.
En el següent punt parlarem de la comunicació a l’empresa. Principalment descriurem una part teòrica sobre el que és la comunicació a l’empresa, la seva definició, procés de comunicació, tipus de comunicació, barreres de comunicació i principals xarxes per comunicar-se.
En segon lloc
aplicarem tota aquesta teoria a la pràctica i explicarem el tipus de
comunicació que s’estableix a la nostra empresa “ La Fageda”, tipus de
comunicació, procés, etc.
Finalment traurem
conclusions sobre la unió de la teòrica
i la pràctica i sabrem quin és el tipus de comunicació que hi ha a La Fageda, de tal manera que
ja podrem passar a parlar del següent punt: la motivació dels treballadors.
4.2-Marc
teòric.
Definició
Pel que fa a l’etimologia la paraula comunicació ve del
llatí “Comunis” que significa “comú”. D’aquí ve que la paraula comunicar
signifiqui “transmetre idees” i pensaments amb l’objectiu de posar-los en comú
amb el dels altres. Tal cosa, significa que necessariament la comunicació
exigeix l’ utilització d’un codi compartit.
Pel que fa a la
comunicació descriptiva és aquella que em de fomentar als nostres fills i
filles. És una comunicació basada en la realitat dels fets, lloc on han passat,
persones que han intervingut... És una descripció del que ha passat. Aquí no hi
ha interpretació.
Per tant, podem dir
que la comunicació és el procés mitjançant el qual es pot transmetre informació
d’una entitat a una altra. Els processos de comunicació són interaccions entre,
al menys, dos agents que comparteixen un mateix repertori de signes i tenen
unes regles comunes.
Procés de
comunicació:
Totes les formes de
comunicació requereixen un emissor, un missatge i un receptor al qui va
destinat. Cal dir que el receptor no necessita estar present ni conscient del
intent comunicatiu per part del emissor perquè l’acte de comunicació es
realitzi. En el procés comunicatiu, la informació es inclosa per l’emissor en
un paquet i canalitzada cap al receptor a traves del medi. Un com l’ha rebut,
el receptor descodifica el missatge i proporciona una resposta.
La comunicació implica
la transmissió d’una determinada informació i aquesta informació implica un determinat procés. Els Elements
que apareixen són:
-Codi: És un conjunt
de símbols i signes que son coneguts per els protagonistes del procés de
comunicació. Si no son coneguts, difícilment es podrà compartir una idea o
pensament.
-Canal: És el mitjà físic a traves del qual es
transmet la comunicació.
-Emissor: És la
persona que pren la iniciativa de comunicar i transmet el missatge. Aquesta
persona es la que codifica el missatge.
-Receptor: És la
persona a qui va dirigit el missatge, realitza un procés invers al del emissor,
ja que desxifra els signes en que l’emissor ha enviat el missatge.
-Missatge: Nucli
d’informació.
-El context: És la
situació on es desenvolupa la comunicació.
-Canal: Mitjà a
través del qual s’emet el missatge (auditiu -oral, gràfic -visual..)
-Sorolls: Alteracions
que es produeixen durant la transmissió del missatge.
-Filtres: Són les
interferències o barreres mentals, tant del emissor com del receptor,
originades per les seves experiències.
-Retroalimentació
(feedback): és el conjunt de informació que obtenim de la pròpia comunicació i
ens permet avaluar el procés.
Tipus de Comunicació
Codis
lingüístics
Són
aquells codis que necessiten el llenguatge. Requereixen de un idioma determinat
per ser capaços de transmetre el missatge als receptors.
L’emissor i el
receptor han de saber llegir, escriure i expressar-se per què aquets codis
siguin útils.
Hi han dos tipus de codi lingüístics:
o Lingüística
escrita: Quan el codi empleat
es lingüístic escrit. Exemple: La correspondència per carta.
o Lingüística
oral: Quan el codi empleat
es lingüístic oral. Exemple: Quan mantenim una conversa.
Codis no lingüístics
Són aquells codis que
no necessiten del llenguatge. No requereixen de un idioma determinat per ser
capaços de transmetre el missatge.
Per què aquets codis
siguin útils, tant l’emissor com el receptor han de saber els seus significats,
però no tenen que saber ni llegir ni escriure, com no utilitzen un llenguatge
no són escrits ni orals.
Hi han tres tipus de codis no lingüístics:
o No
lingüístic visual
Es transmet a traves de la vista. Per captar el missatge,
el receptor ha de veure la senyal que el emissor li envia. No hem de confondre
veure amb llegir.
La relació que té amb el codi lingüístic escrit, també
s’ha de veure; però no es suficient amb això, perquè s’ha de saber llegir i
conèixer el idioma per comprendre el missatge. En canvi quan ens comuniquem amb
el codi no lingüístic visual, nomes es suficient amb veureu.
Exemple: Les senyals de transit, són utilitzades en lloc
de cartells escrits de manera que es molt més fàcil captar el missatge, sense
saber llegir ni escriure o si no coneixem el idioma en que els cartells estan escrits.
·
Home
treballant
-
Significant:
La senyal de tràfic “Home treballant”
-
Significat:
El conductor ha de vigilar perquè hi ha homes treballant al carrer a prop del
lloc on està ubicada la senyal de tràfic.
|
![]() |
o No
lingüístic gestual
En aquest codi, l’emissor transmet els seus missatges a
traves de gestos, utilitzant el seu cos. Podria assemblar-se al codi no
lingüístic visual, ja que es tracta d’un signe o senyal comunicativa que el
receptor també ha de rebre a traves de la vista. Però no hem de confondre, el
que distingeix aquest tipus de codi és el seu origen. Aquest consisteix en que
l’emissor fa gestos per transmetre el missatge, en canvi, l’altre correspon a
qualsevol senyal que nomes és necessari veure.
Exemple: el llenguatge dels sordmuts
o
No lingüístic Auditiu
Es transmet a traves de l’orella, es a dir, el receptor
ha de escoltar la senyal per rebre i entendre el missatge.
En el codi no lingüístic auditiu, la senyal és més
universal i no inclou paraules ni res lingüístic ni tampoc elements visuals.
Nota: En qualsevol situació comunicativa, s’ha de cuidar no
confondre l’emissor amb l’objecte que produeix so, ja que aquets objectes solen
servir com un mitja perquè el verdader emissor transmeti el missatge. Exemple:
Les campanes de la església, és el capella i no les campanes, qui vol
transmetre a tota la comunitat que la missa comença.
Exemple:
·
Campanes
d’una església
- Significant: Les campanes d’una
església.
- Significat: Anuncien que la Missa comença.
·
Sirena
d’una ambulància:
-
Significant:
la sirena d’una ambulància.
-
Significat:
Avisa als demes per que li obrin pas perquè hi ha una persona en estat greu de
salut que necessita ser traslladada urgentment a un hospital.
Barreres
de comunicació
Entenem per barreres imposades a
la comunicació, tots aquells factors que la impedeixen, deformant el missatge,
o obstaculitzant el procés general d’aquesta.
·Barreres
Semàntiques
Es refereix al significat de les paraules
orals o escrites. Quan no precisem el seu sentit, aquestes és presenten en
diferents interpretacions i així el receptor entén no el que va dir l’emissor,
sinó el que el seu context cultural
l’indica.
Primer exemple: Si l’emissor diu carta
blanca significant confiança, crèdit, pot originar-se una barrera al entendre
el receptor una cervesa.
Segon exemple: El termini salari. En les
discussions relatives al contracte col·lectiu de treball la paraula significa
conquista del treballador, millor nivell de vida... per una part; m’entres que
per l’altre, implica elevació de costos, reducció d’utilitats i així
sucessivament.
·Barreres
Psicològiques
Hi ha molts factors mentals que impedeixen
acceptar o comprendre una idea, alguns d’ells són:
·
No
tenir en compte el punt de vista dels demes.
·
Sospita
o aversió.
·
Preocupació
o emocions alienes a la feina.
·
Timidesa.
·
Explicacions
insuficients.
·
Sobrevaloració
de si mateix.
Tots aquests factors
influeixen en la persona que escolta perquè accepti o rebutgi les idees que li han estat
comunicades. Per obtenir
resultats cal alguna cosa més que únicament parlar. A
una persona generalment cal explicar, convèncer-la,
observar la seva actuació i també deixar-li
que ella li parli a vostè. Això ens
porta al nostre objectiu
final: comprendre a altres.
Algunes de les causes que contribueixin per formar
barreres psicològiques són:
·
Alts estatus (títols).
·
Poder
per emprar o acomiadar.
·
Ús
de sarcasme.
·
Actitud
despòtica.
·
Crítica
punyent.
·
Ús
de coneixements precisos i detallats.
·
Facilitat
en l’ús del llenguatge.
·
Maneres
massa formals.
·
Aparença
física imponent.
·
Interrompre els altres quan parlen.
Barreres
Fisiològiques
D'aquest tipus són les
que impedeixen emetre o rebre amb claredat i precisió un missatge, a causa dels
defectes fisiològics de l'emissor o receptor. Aquests defectes poden afectar a
qualsevol dels sentits. Un cec, un tartamut, un mut, un sord, poden ser els
exemples més clars, però també hem de considerar a les persones que sense
arribar a aquests extrems tenen alguna falla i no veuen, no escolten o no
parlen bé a causa d'algun defecte orgànic .
Barreres
Físiques
La distància i l'excés de soroll dificulten la
comunicació, així com les interferències en el
radi o el telèfon. Aquests són exemples
de barreres físiques que hem de prendre en compte en comunicar-nos, per tal d'eliminar
el més possibles.
Barreres
Administratives
Són aquelles causades per les
estructures organitzacionals, amb una dolenta planificació i deficient operació
dels canals. Les següents recomanacions podrien ajudar l'administrador a salvar
alguns dels tipus de barreres administratives.
-
Aclariment
anticipada de tota idea, abans de comunicar-la.
-
Interès
en retroalimentació, o sigui, verificar si el missatge es va rebre bé o no, o
si la reacció del receptor és la desitjada.
-
Precisar
la veritable finalitat de la informació a comunicar.
-
Coneixement
del significat precís dels conceptes, per eliminar malentesos.
-
Utilització
de llenguatge senzill i directe.
-
Ocupació
de múltiples canals de comunicació per tal d'assegurar-se que la informació
arribi fins on ens hem proposat.
-
S’ha
d’aprofitar les situacions per transmetre el missatge, ja que les
circumstàncies emotives en les quals es trobi el receptor poden alterar el
contingut del missatge.
-
Reforçar
les paraules amb fets, en general, aquest punt s’oblida.
·Barreres per la comunicació eficaç en la organització
·
La filtració és la manipulació
de la informació de l'emissor perquè sigui vista més
favorablement pel receptor. Els interessos personals
i les percepcions
del que és important
d'aquells que resumeixen estan presents en els
resultats de la informació, el
que fa impossible que els receptors aconsegueixin informació objectiva. Com
més vertical és l'estructura
de l'organització més possibilitats de filtració haurà.
·
Percepció selectiva en què els receptors veuen i
escolten en forma selectiva basats en les
seves necessitats, motivacions, experiència,
antecedents el que no permet que es percebi la
realitat i en el
seu lloc s'interpreti segons
la semblança de cadascú.
·
Defensa Quan el receptor se sent amenaçat,
tendeix a reaccionar en formes que redueixen la seva habilitat per aconseguir enteniment mutu, responent
en formes que retarden la comunicació eficaç
·
Llenguatge L'edat,
l'educació i els antecedents
culturals són variables
que influeixen en el llenguatge que
una persona fa servir. Les paraules signifiquen
diferents coses per
a diferents persones el que crea
dificultats en la comunicació.
Principals xarxes de la comunicació
Les xarxes de la comunicació defineixen els canals pels
quals flueix la
informació. Els canals d'una organització poden
ser formals o informals
i cada un té un
ús respectiu dins de l'empresa. Les xarxes
formals són generalment
verticals, seguint la cadena d'autoritat i
limitades amb les
comunicacions amb les tasques empresarials.
Les xarxes informals
no són rígides
en la seva direcció, pot prendre qualsevol, saltar nivells
d'autoritat i segurament
satisfà necessitats socials dels membres
interns de l'organització, per
exemple els rumors o xafarderies.
Una xarxa formal es pot presentar de tres formes: la cadena, la roda i tot el canal.
Una xarxa formal es pot presentar de tres formes: la cadena, la roda i tot el canal.
o La cadena: Segueix rígidament
la cadena formal de
comandament. S'utilitza si
la precisió de les dades és el més important.
o
La roda: es recolza en
un líder per actuar com un conducte central
per a totes les comunicacions
del grup, facilita el sorgiment d'un líder, és ràpid i alta precisió.
o Tota la
xarxa del canal: permet que tots els membres
del grup es comuniquin
en forma activa l'un
amb l'altre i és
més adequada si es
busca una major satisfacció,
la seva precisió és moderada i no és probable que sorgeixin líders.
Interpretació de l’Organigrama de la Fageda
(Estudi comunicació interna i externa)
Aquesta estructura és comú en organigrames de cooperatives. Té una forma vertical descendent ja que és la comunicació que flueix d'un nivell del grup o organització a un nivell
més baix. És utilitzat pels líders de grups i gerents per assignar tasques,
metes, donar a conèixer problemes que necessiten atenció, proporcionar
instruccions.
El més significatiu és
en com es divideix la informació dels departaments:
-
Director General: en la que podem observar un àrea de
comunicació. Està a la mateixa altura que la resta de departaments, perquè és
molt important donar a conèixer la Fageda i la forma de desenvolupar
l’activitat empresarial fora de la mateixa cooperativa (comunicació externa).
Això es produeix perquè és un model a seguir i al mateix temps, demostrar, que
és possible fabricar i que l’activitat empresarial sigui positiva, respectant
les necessitats socials i de manera justa.
La
Fageda durant un temps va establir anuncis publicitaris, però no ho necessita
ja que el que més promociona els seus productes és el boca-boca dels
consumidors. Hem de sumar, que molts programes televisius s’han interessat per
la forma de dirigir i donar feina a persones amb problemes mentals, i n’hi ha molts reportatges a diferents programes.
A
més a més, La Fageda organitza visites programades per visitar les
instal·lacions i conèixer de ben a prop,
la seva metodologia de treball. On qualsevol persona interessada pot demanar
cita per anar-hi.
A
la seva pàgina web podem observar una apartat premsa, Facebook , Twitter, Youtube, Flickr i Slide
Share que ens demostra que la Fageda s’ha adaptat a les noves tecnologies i es
dóna a conèixer també per xarxes socials.
En
conclusió, la nostra empresa proporciona informació constants per diferents
canals, per tant podem dir que es preocupa per tenir activa una comunicació
externa i ens ho demostra amb que podem visualitzar al organigrama un
departament específic per totes aquestes activitats.
- Directora Àrea de les persones: és
en aquest departament on desenvolupen totes les activitats de comunicació
interna de la Fageda. Aquestes, són
bastant diverses, com emails interns, informació els caps d’activitats,
psicòlegs, etc.
La
Fageda disposa d’un Servei Ocupacional, aquest és un servei rehabilitador
d’atenció diürna, destinat a aquelles persones amb discapacitat intel·lectual o
amb trastorns mentals severs, amb na disminució superior al 65%.
Es treballa a partir de:
1. Entrevistes individuals amb els treballadors.
2.
Entrevistes amb les famílies.
3.
Reunions amb els monitors.
4.
Reunions de grup de treballadors
de cada àrea productiva.
5.
Coordinacions entre els serveis
comarcals i La Fageda.
6.
Intervencions puntuals.
7. Programa Individual de Rehabilitació (PIR) per tal que cada treballador
del Centre Especial de Treball pugui desenvolupar el seu màxim grau d’autonomia
personal i laboral.
Un copa a l’any tots els treballadors realitzen
una activitat tots plegats, i per realitzar-la es tanca l’empresa! L’any passat
va ser a Port Aventura. Amb aquestes activitats La Fageda afavoreix la
comunicació interna de totes les persones que treballen i que interactuïn uns amb els altres.
4.3-Conclusions
La Fageda és una
empresa que té molt presenten la comunicació interna com externa, així ens ho
demostra el seu organigrama, i les activitats que es desenvolupen en ella.
Tenen representació en diferents canals, com l’escrit, xarxes socials, pàgina
web (www.fageda.com , la que recomanem la seva visita per tot el material
audiovisual de l’empresa) e inclús vídeos al Youtube de la seva activitat i
productes oferts!
Arribem a la conclusió
que una empresa amb una bona comunicació interna i externa, és una empresa amb
unes estructures ven establertes i que vol donar-se a conèixer i sense cap
dubte aquest fet ajuda a que la nostra idea sigui tot un èxit!
En el pròxim punt
parlarem d’un tema molt interessant, de la motivació dels treballadors. Com
podeu imaginar la Fageda té moltes coses que ensenyar-nos en aquest àmbit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada