3.1-Presentació
En el tema 3 (punt 5) del treball tractarem sobre
els organigrames i funcions de l’empresa. Definirem que és l’organització quins elements te i característiques, i que és un organigrama i els tipus que hi ha.
També parlarem de teories de principals autors com Fayol, Taylor, Ford i
Mintzberg i a més a més destacarem els mecanismes de coordinació de treball
d’aquest últim.
Un
cop tinguem la teoria ben estructurada posarem a la pràctica els conceptes i
elaborarem un organigrama de la nostra empresa, “La Fageda”.
Finalment
tindrem ben clar com està estructurada la nostra empresa i a partir d’aquí
podrem veure com es comuniquen els diferents departaments de l’empresa en el
punt següent.
3.2- Marc teòric
L’organització i l’organigrama.
Des dels començaments de la humanitat les persones han
intentat optimitzar les seves forces i capacitats per a poder adaptar la natura
a les seves necessitats. Per això sempre han estat claus els conceptes
d’organització i tecnologia. L’empresa és l’exponent més alt dels dos
conceptes, ja que amb una bona organització empresarial podem distingir 4
etapes:
- Enfocament clàssic, on els treballadors i treballadores són tractats com bens de l’empresa.
- Escola de les relacions humanes, on s’intenta motivar el personal per a millorar el rendiment.
- Enfocament neoclàssic, serien els dos anteriors junts.
- Escola “japonesa” organitza els treballadors i treballadores en grups de treball amb accés a la informació sobre el treball de l’empresa.
En totes les empreses
hi ha tres nivells d’organització:
1-Nivell institucional o alta direcció
2-Nivell intermedi
3-Nivell operatiu
L’organització empresarial
correspon al procés d’organitzar els recursos humans, financers i materials
dels quals disposa l’empresa, per a aconseguir els objectius desitjats. Són
molts els models o estils d’organització que es poden trobar, però els més
comuns són:
- Organització lineal.
- Organització funcional.
- Organització lineal –staff.
- Organització per comitè.
- Organització divisional.
- Organització matricial.
El propòsit de l’organització és tornar eficaç a la
mateixa mitjançant la cooperació humana, la raó en que existeixen nivells
organitzacionals està en marcar un límit de persones a les quals pugui
controlar un administrador d’una manera més efectiva.
Un dels aspectes de l’organització és l’establiment de departaments, que designen una area o divisió particular d‘una organització sobre la qual un administrador posseeix autoritat davant el seu departament.
Per tant, podem dir
que l’organització requereix un ordenament jeràrquic que especifiqui la funció
que cadascú ha de realitzar en l’empresa. Per això la funcionalitat recau en
una bona estructuració del organigrama, el qual indica el límit de autoritat i
responsabilitat, així com els canals de comunicació i supervisió.
L’organigrama es pot descriure com un instrument
utilitzat per les ciències administratives per l’anàlisi teòric i pràctic. És
la gràfica on es mostra la relació dels departaments que composen l’empresa,
mitjançant línies. És un esquema organitzacional en que apareixen rectangles
units amb línies els quals indiquen les diferents ares de l’empresa. Es tracta
d’un model bidimensional de l’estructura organitzativa de l’empresa, que permet
una visualització més fàcil i una interpretació de la posició d’aquesta
divisió. Per triar el tipus de organigrama s’ha de saber quina finalitat tindrà
i quina classe de presentació requereix.
L’ utilització de
organigrames presenta uns avantatges:
- Obliga als seus autors a definir les idees.
- Es pot veure a simple vista l’estructura general i les relacions de treball de l’empresa, més bé que si es fes de manera descriptiva.
- Mostra qui depèn de qui.
- Indica alguna de les peculiaritats importants de l’estructura d’una companyia, els seus punts forts i els dèbils.
- Són apropiats perquè els principis de l’organització operin.
- Indica als administradors i al personal nou la manera com s’integra l’organització.
L’organigrama també
presenta alguns inconvenients ja que mostra només les relacions formals de autoritats deixant de banda moltes
relacions informals significatives.
TIPUS
DE ORGANIGRAMA
Podem trobar diferents
tipus de organigrama, es classifiquen de la manera següent:
1) Segons la
seva naturalesa:
- Microadministratius: Corresponen a una sola organització i poden referir-se a ella de manera global o nombrar alguna de les ares que la formen.
- Macroadministratius: Involucren a més d’una organització.
- Mesoadministratius: consideren una o més organitzacions d’un mateix sector de activitat o ram específic.
2) Segons la seva finalitat:
- Informatius: Es dissenyen amb l’objectiu de ser posats a disposició del públic, es a dir, com a informació addicional accessible per a persones no especialitzades.
- Analític: Te per finalitat l’anàlisi de determinats aspectes del comportament organitzacional, com també de cert tipus d’informació que presentada en un organigrama permet una visió global.
- Formal: Representa el model de funcionament planificat o formal d’una organització i ha de contar d’una aprovació.
- Informal: Es considera informal quan, representat el seu model planificat no té encara la seva aprovació per escrit.
3) Segons el seu
àmbit:
- Generals: Contenen informació representativa d’una organització fins a un nivell jeràrquic determinat, segons la magnitud i les característiques. Exemple:
- Específics: Mostren la area de la organització. Exemple:
4) Segons el contingut:
- Integrals: Són representacions gràfiques de totes les unitats administratives d’una organització i les seves relacions de jerarquia o dependència. Exemple:
- Funcionals: Inclouen les principals funcions que tenen assignades, a més a més de les unitats i les interrelacions. Aquest tipus d’organigrama es de gran utilitat per capacitar al personal i presentar a l’organització de forma general. Exemple:
- De llocs, places i unitats: indiquen les necessitats de llocs i nombre de places existents o necessàries per cada unitat consignada. Exemple:
5)
Segons la presentació o disposició gràfica:
- Verticals
Presenten
les unitats ramificades de dalt cap a baix a partir del titular, a la part
superior, i desagreguen els diferents
nivells jeràrquics de forma escalonada. Exemple:
- Horitzontals
Es
despleguen les unitats d’esquerra a dreta i el títol es situa a l’extrem
esquerre. Els nivells jeràrquics s’ordenen en columnes i les relacions entre
unitats s’ordenen per línies horitzontals. Exemple:
- Mixtos
- De Bloc
Són una variant dels verticals. Integren un major
nombre d’unitats en un espai més reduït. Apareixen unitats en els últims
nivells. Exemple:
- Circulars:
En aquest gràfics la unitat
organitzativa de jerarquia més gran es situa al centre de una sèrie de cercles
concèntrics, cada un dels quals representa un nivell diferent d’ autoritat, que
decreix des de el centre fins als extrems. L’últim cercle, el més extens,
indica el menor nivell de jerarquia de autoritat. Les unitats de igual
jerarquia s’ubiquen sobre el mateix cercle i les relacions jurídiques estan expressades amb línies que uneixen les
figures. Exemple:
3.3-Aplicació pràctica
Organigrama “La Fageda”
A
continuació presentem el organigrama real de la Fageda. Hem fet una cerca
directament a l’empresa i hem aconseguit la memòria del 2009. Les dades i
l’estructura empresarials són reals.
En aquest organigrama podem diferenciar dos parts
significatives, una és la de fabricació de matèries primeres i producció,
i l’Àrea Persones. És aquesta la part de
la Fageda que més ens agrada, ja que en els últims mesos a sigut nombrada entre
les 200 empreses espanyoles més justes gràcies a la forma de desenvolupar la
producció i tractar als seus empleats.
És
significatiu, també, que a la mateix nivell dels departaments de direcció,
trobem l’Àrea d’Atenció al Visitant. És per això, que la Fageda està molt
interessada en ensenyar la seva metodologia de treball, i que
s’intenti demostrar que hi ha persones discriminades socialment i que poden, en
canvi, realitzar feines “normals”.
L’única
dada oficial que coneixem en aquest organigrama és el nom del president de
l’entitat, Cristòfol Colom, fundador de la Fageda al 1982. La idea va néixer
quan Cristòfol estava treballant en un psiquiàtric a Saragossa i va veure la
necessitat de que les persones internes s’integressin a la societat, i que la
millor manera d’integrar a una persona en la nostra societat era en el món del
treball.
Actualment
el “Somni de la Fageda” està complert, ja que és una empresa amb ingressos
positius, és la tercera marca de iogurts a Catalunya i a més a més (i el més
important) ajuda a la integració i desenvolupament de persones amb problemes
psicològics i intel·lectuals.
3.4-Conclusions
Els
organigrames defineixen les funcions dels diferents departaments que formen una
empresa i al mateix temps, ens donen molta informació del funcionament i les
jerarquies que existeixen.
Hem
arribat a la conclusió que és molt còmode estudiar i investigar la nostra
empresa, ja que quan més coneixem la seva metodologia i les idees que
s’imparteixen en ella, més ens apassiona la idea de que poden existir empreses
justes amb concordança amb les necessitats socials i interessos comuns.
Hem
d’agrair a l’Albert Riera, Director de Comunicació de La Fageda, per
proporcionar-nos informació real de l’empresa, i ser tan professional en la
seva feina.
Així
doncs, podem dir que l’organització de la Fageda és un model a seguir, i així
ens ho demostra el seu organigrama. En el següent punt, parlarem de la
comunicació en l’empresa. I sense cap dubte, La Fageda no ens deixarà de
sorpendre...
vaya merda que sigui verd el fons
ResponEliminaTota la rao
Elimina